Ofte støder jeg på udsagn om at en af de vigtigste ledelsesopgaver er at motivere medarbejderne. Jeg er uenig!
Okay, det er måske nok noget hårdt sat op. Jeg er ikke uenig i at motivation er vigtig og at ledelsen har et ansvar, men jeg oplever ofte at der i udsagnene ligger en implicit forståelse af at medarbejdere som udgangspunkt er umotiverede eller i det mindste venter på at deres leder kommer og motiverer dem, så de kan komme i gang med at lave noget. Men sandheden er at rigtig mange medarbejdere er dybt motiverede. De føler en faglig stolthed, de er optaget af et gøre et godt stykke arbejde for kunder, kollegaer og virksomhed. De møder ikke ind om morgenen og venter på at blive motiveret. De vil bare gerne have plads til at udfolde sig; bruge deres kompetencer og gøre en forskel.
Betyder det så at lederne ikke har indflydelse på medarbejdernes motivation? Nej. Men pointen er at ledelsens opgave IKKE er at motivere medarbejderne. Det er først og fremmest at undgå at DE-MOTIVERE dem! Rigtig mange medarbejdere oplever at deres motivation påvirkes negativt af utidig indblanding, bureaukratisk kontrol, meningsløse eller ressourcetunge processer, utidssvarende IT-systemer, administrativt bøvl og kontra-produktive bonus- og belønningssystemer. Ting, der står i vejen for de rigtige og værdiskabende opgaver.
Måske værd at huske Roosevelts gamle citat: ”The best executive is one who has sense enough to pick good people to do what he wants done, and self-restraint enough to keep from meddling with them while they do it.”
Så hvis du vil gøre en forskel for dine medarbejderes motivation, så ryd vejen for dem og lad dem bruge deres tid på deres kerneopgaver. Det tjener både medarbejderne og bundlinjen.